11월 152007 0 Responses

PR의 시작 : Employee Communicatins (1999)

PR의 시작 : Employee Communicatins (1999)
수정 | 삭제

PR의 시작 : Employee Communicatins  < ?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

오늘은 PR의 기반적 요소인 “전략적인 Employee Communications”에 대해 말씀과 함께 자료를 하나 게제해 봅니다. 지난글에서도 제가 두서없이 내부에서 부터의 바른 모습을 외부로 발전시켜야 하는것이 PR의 역할이라는 취지의 말씀을 드린것으로 기억합니다.

 

Employee Communication(EC)은 기업의 전략을 향한 내부 조율의 한 방법입니다.

성공적인 기업치고 EC가 시원찮은 곳은 하나도 없을 겁니다. 특히 근래에 들어서는 기업의 전략적 변화(Restructuring, Reengineering, Downsizing, Out-sourcing, M&A,etc.)를 맞이하는 여러 기업들이 급격한 변화로 부터의 후유증을 최소화 하고 떨어진 Survivor들의 사기와 생산성을 끌어 올리기위해 EC에 각별한 관심과 연구가 벌어지고 있습니다.

 

Startegic Management의 핵심이 Communications라는 것을 부인하는 사람은 없을 겁니다. 이미 MBA과정에도 Business Communications와 같은 과정이 포함되어 있기도 합니다.(비록 그내용과 심도는 약간 실망 스럽지만)

 

“나로 부터 개혁해야 사회도 개혁된다!”하던 80년대의 대학가 구호의 짜투리 같이 이제는 “내 기업부터 전략적으로 개혁되야 국가 경제도 개혁된다”는 당연한 명제를 받아들여야 할것 같습니다.

 

그럼 과연 PR인이 어떻게 거창하게 기업을 개혁할수 있을까요.

우리나라의 예는 아니지만, 과반수 이상의 PR부서의 사람들이 기업의 최고 경영자에게 직접 보고를 하는 위치에 있는 게 미국의 현실 입니다.

 

PR 전문 카운셀러들은 CEO의 자세가 가장 중요한 선결과제라고들 합니다.

그러나 성공적인 CEO를 창조하는 것은 우리 PR인들이기 때문에 우리는 CEO가 올바른 자세를 정립할수있도록 설득하여야 하는 중요한 임무가 있습니다. EC우선의 PR에 대한 중요성을 일깨워 주는 겁니다.

 

Corporate Change의 성패를 가늠하는 중요요소로는 다음과 같은 것들이 있습니다.

 

1. 얼마나 사원들이 현 상황을 이해하고 있는가?

– “뭐가 불경기야, 어제까지만해도 경기가 잘 나간다고 떠들더니 만..”

 

2. 그들은 적절히 교육되어있는가?

– ” 구조조정이란게 도데체 뭐야? 무조건 짜르겠다는 말이지?”

 

3. 그들은 회사내에서 어떻게 정렬되어 있는가?

– “회사의 비젼? 가치? Mission? 리더쉽? 그게 뭐야.. 10년 회사에 있었는데도 처음 들어보는 소리네..”

 

4. 그들은 어떻게 동기화 되는가?

– “돈만 많이 주면 좋은 회사지 뭐, 딴거 있어??

 

핵심적인 단어는 교육, 전략적 정렬, 동기 부여등입니다.

 

EC는 사원들을 잘 짜여진 기업의 Infra(저 번에 말씀드린 기업의 제반 기초 요소들- Mission, Vision, Value, Leadership)를 기준으로 하나하나 정렬 시키는 역할을 합니다. 교육을 통해서 그들을 발전시키고, 교육된 사원들을 분석, 동기 부여를 함으로서 “먹을 준비가 되어 있는 사람에게 맛있는 음식을 가져다 주는” 역할을 합니다.

 

미국내 지난 10여년 동안 시행된 Corporate Change의 70%이상이 실패했다는 연구도 있었습니다. 우리나라는 그 이상 실패할 것을 확신합니다. 실패기업의 가장 큰 원인중 하나는 “내부로 부터의 저항”이 었습니다.

 

지식 경영을 외치는 작금의 트렌드도 change를 경험한 Survivor들을 Motivation시키고 다시 다가오는 change를 준비시키려는 몸부림입니다. Change는 한번으로 끝나는 것이 아니라 계속되는 것 이라는 걸 암시하는 것이죠.

 

변화에 쉽게 적응하며 그속에서 더욱 경쟁력을 강화시키는 기업만이 미래의 생존자가 될수 있으며, 그 생존자의 어머니는 우리 PR인들입니다. 힘내십시요..

 

아래는 Best Practices of Corporate Communications라는 연구 결과에서 발췌한 Synopsis입니다. 전략적 EC의 개념 형성에 도움이 되었으면 합니다.

 

그럼, 먼저 “홍보!”

 

*********************************************************

Internal Communications

 

Corporate communications is about aligning goals and programs to address – in measurable ways – the priorities of business. The results of a recent “best practice” analysis from among 259 major US corporations showed that employee communications is the #1 issue for communication leaders. Here are highlights of 8 key areas critical to maintaining a future stake in your organizations growth:

 

1. Business Learning

An environment where people learn the business, understand the financial goals and regularly track progress against those goals. People believe their job is to improve performance and are given a stake in the outcome. Set the context of corporate messages by:

 

bringing the outside market into the workplace;

teaching employees how the organization makes money;

linking people and what they do to the business strategy.

 

2. Leadership Communication

Leadership behavior and CEO support have greater impact on communications effectiveness than formal communications media such as newsletters and memos. Consistent messaging allows leadership to reinforce the operational and behavioral implications of an organization’s mission – on an ongoing basis.

 

implement strategy with accountable objectives

leadership communication should be at all levels

managerial communication training is important

 

3. Involvement

Engaging employees in the corporate mission ultimately boils down to enabling them to make correct decisions in a way that optimize the performance of the organization overall. Self-directed teams represent one of the deepest levels of employee involvement. Informed employees who know the corporate mission, and understand the business and its priorities will make better decisions than employed people in a traditional hierarchical structure.

 

4. Technology

Best Practice Companies acknowledge that technology is great for moving operating information quickly and cheaply. At the same time, organizations of people must interact on a personal level for there to be meaningful understanding.

 

5. Recognition & Celebration

Fulfillment through achievements and recognition for individual and collective accomplishments can be viewed as another process for consistent messaging. Four elements to effective recognition programs:

 

clear understanding of business objectives

employees raise their performance with goals

employees sense achievement when they meet goals

the organization provides meaningful recognition

 

6. Measurement

Communications departments are able to show impact on business and operating results when plans and objectives flow out of business plans.

 

define ultimate customer experience

identify employee behaviors needed to achieve this

train/engage employees to live these behaviors

measure effect on customer satisfaction and loyalty

correlate satisfaction with financial performance

 

7. Operations Alignment

Actions speak louder than words…and conflict between actions and words can derail or at least slow the achievement goals. Align communication of business objectives and plans with corporate messages.

 

8. The Communications Function

How does the function support the business operations and structure, and what does it cost? Towers and Perrin suggest these four steps:

 

set clear objectives tied to business strategy

gather information critical to objectives and strategy

establish a focus

build and implement the resulting strategy

by 우마미 | 2006/12/02 22:04 | 옛글들(1999) | 트랙백 | 덧글(0)

Communications as Ikor에서 더 알아보기

구독을 신청하면 최신 게시물을 이메일로 받아볼 수 있습니다.

댓글 남기기

Communications as Ikor에서 더 알아보기

지금 구독하여 계속 읽고 전체 아카이브에 액세스하세요.

계속 읽기