21세기의 PR교육 (美國) 모두들 행복한 크리스마스를 보내셨으리라 믿습니다. 올해의 마지막 남은 한 주 새로운 마음으로 시작하는 시간이 되었으면 합니다. 오늘은 때도 때인만큼, 21세기에 관한 이야기를 소개합니다. 아마 이 글을 읽으시는 분들중에는 PR을 공부하고자 미국 유학을 계획중이신 분들도 계실겁니다. 또 실무를 하시면서 나름대로 공부를 하시려고 하는데 PR에 무슨 과목이 있는지, 어떤 분야를 공부해야 좀 알수있는지를 궁금해 하시는 분들이 계실 겁니다. PRSA에서 한 자리들 하시는 어른들이 PR 교육위원회 같은 것을 만들어 놓고 활발하게 운영을 하고 계시는데, 그분들이 지난 10월 경에 다음세기를 위한 PR 교육에 대한 큰 그림을 발표하셨습니다. 이 리포트는 장장 60페이지 가량 되는 긴 리포트라서 이곳에 싣기는 어렵고… 만약 전문이 필요하신 분은 PRSA의 홈페이지에 들어가셔서 아래 인덱스에서 찾아들어 가시기 바랍니다. 우리나라에도 신문방송학과가 생긴지 꽤 많은 시간이 지났습니다. 그러나 아직 까지 커리큘럼의 많은 부분이 순수 커뮤니케이션 이론, 매스미디어 관련 이론, 져널리즘 관련 이론등에 편향되어 있는게 현실입니다. 이는 신문방송학과 라는 하나의 학과가 미국에서 하나의 단과대학이 다루는 범위의 학문을 엑기스화 하여 다루기 때문입니다. 그래서 제 개인적으로는 신문방송학과는 매스미디어학과로 개칭이되어 매체관련 학문만을 다루고, 그밖에 광고학과, PR학과, 져널리즘학과, 순수커뮤니케이션학과등으로 대별되었으면 합니다. 그러면 전문성이나 졸업후 진로상의 문제를 해결할수 있지 않을까 생각합니다. 약간의 사족이 되겠지만.. 언젠가 TV에서 연예인이 되기를 꿈꾸는 어린 남자 주인공이 아버지가 바라시는 법대를 외면하고 “신문방송학과”에 진학 하겠다고 선언하는 모습을 보았습니다. 연예인이 된다는 말과 신문방송학과 따위(?)에 진학하겠다는 폭탄선언(?)에 광분하는 주인공 아버지의 모습을 보면서 참 씁쓸한 생각이 들었습니다. 연예인이 되기 위한 공부라… 한때는 신문방송학과라는 이름덕을 봐 엄청난 경쟁률을 자랑하기도 하던 황금시기가 있었습니다. 그러나 재학 또는 졸업후 그 선택이 더욱 황홀해지기 위해서는 좀더 깊은 전문성과 실용성을 보강해야 되지 않을까 하는 것이 일반적인 생각이라 믿습니다. 아래의 학부상 / 대학원상 커리큘럼 Outline은 꼭 필요하다고 인정되는 분야들입니다. 물론 미국의 PR전공 대학생들이 이 모든 분야들을 완전히 마스터 한것은 아닙니다. 그러나 선생님들이 이러한 분야를 가르치기 위해 노력하고 있다는 것은 확실합니다. 학생들의 자세나 자질은 우리나라나 미국이나 똑같은 것 같습니다. 다른것은 시스템이지요. 얼핏보셔도 아시겠지만 거의 학부와 대학원의 과정은 비슷합니다. 그러나 대학원에서는 그 심도와 현장감이 약간 강화됩니다. 시각이 크고 넓어지는 것도 하나의 특징이 되겠군요. (큰 그림과 그 속의 나무 하나 하나를 동시에 보려는 노력이겠지요). 도움이 되시기를 바랍니다. 홍보.. ************************************************************************** Recommendations for Undergraduate Education The Commission recommends that students graduating with undergraduate degrees possess both knowledge (what graduates should know and understand) and skills (areas of competence necessary to enter the profession). Necessary knowledge includes; Communication and persuasion concepts and strategies Communication and public relations theories Relationships and relationship building Societal trends Ethical issues Legal requirements and issues Marketing and finance Public relations history Uses of research and forecasting Multicultural and global issues Organizational change and development Management concepts and theories Necessary skills include: Research Methods and Analysis Management of Information Mastery of Language in Written and Oral Communication Problem Solving and Negotiation Management of Communication Strategic Planning Issues Management Audience Segmentation Informative and Persuasive Writing Community Relations, Consumer Relations, Employee Relations, other Practice Areas Technological and Visual Literacy Managing People, Programs and Resources Sensitive Interpersonal Communication Fluency in a Foreign Language Ethical Decision-Making Participation in the Professional Public Relations Community Message Production Working with a Current Issue Public Speaking and Presentation Applying Cross-Cultural and Cross-Gender Sensitivity The ideal undergraduate major in public relations would include these courses: Introduction to Public Relations Case Studies in Public Relations Public Relations Research, Measurement and Evaluation Public Relations Writing and Production Public Relations Planning and Management Public Relations Campaigns Supervised Work Experience in Public Relations (internship) Directed electives If public relations is offered as an undergraduate emphasis or focus rather than as a full major, the Commission recommends these courses: Introduction to Public Relations Public Relations Research, Measurement and Evaluation Public Relations Writing and Production Supervised Work Experience in Public Relations (internship) The Commission recommends that the curriculum for a master’s degree in public relations be a program of 30 to 36 credit hours. Students should master these content areas at a level beyond that expected of undergraduates: Public Relations Theory Public Relations Law Public Relations Research Methods Public Relations Management Public Relations Programming and Production Communication Processes Management Sciences Behavioral Sciences Public Relations Ethics A Public Relations Specialty An Internship or Practicum Experience and/or Comprehensive Examinations A Thesis with Comprehensive Examination and/or a Capstone Project The Commission suggests these content areas in one sample 36-hour master’s program : Public Relations Theory Public Relations Research Public Relations Management Public Relations Law Integrated Communications Accounting Finance Marketing Strategic Planning The Commission suggests these content areas in a second sample 30-hour program: Research Methods in Communication Research Design in Public Relations Theories of Mass Communication Seminar on Public Relations Management Seminar on Public Relations Publics Seminar on Ethics and Philosophy in Public Relations two electives a thesis
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