11월 152007 0 Responses

세기의 PR교육 (美國) (1999) 수정 | 삭제

세기의 PR교육 (美國) (1999)
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21세기의 PR교육 (美國) 

 

모두들 행복한 크리스마스를 보내셨으리라 믿습니다. 올해의 마지막 남은 한 주 새로운 마음으로 시작하는 시간이 되었으면 합니다.

 

오늘은 때도 때인만큼, 21세기에 관한 이야기를 소개합니다.

아마 이 글을 읽으시는 분들중에는 PR을 공부하고자 미국 유학을 계획중이신 분들도 계실겁니다. 또 실무를 하시면서 나름대로 공부를 하시려고 하는데 PR에 무슨 과목이 있는지, 어떤 분야를 공부해야 좀 알수있는지를 궁금해 하시는 분들이 계실 겁니다.

 

PRSA에서 한 자리들 하시는 어른들이 PR 교육위원회 같은 것을 만들어 놓고 활발하게 운영을 하고 계시는데, 그분들이 지난 10월 경에 다음세기를 위한 PR 교육에 대한 큰 그림을 발표하셨습니다. 이 리포트는 장장 60페이지 가량 되는 긴 리포트라서 이곳에 싣기는 어렵고… 만약 전문이 필요하신 분은 PRSA의 홈페이지에 들어가셔서 아래 인덱스에서 찾아들어 가시기 바랍니다.

 

우리나라에도 신문방송학과가 생긴지 꽤 많은 시간이 지났습니다. 그러나 아직 까지 커리큘럼의 많은 부분이 순수 커뮤니케이션 이론, 매스미디어 관련 이론, 져널리즘 관련 이론등에 편향되어 있는게 현실입니다. 이는 신문방송학과 라는 하나의 학과가 미국에서 하나의 단과대학이 다루는 범위의 학문을 엑기스화 하여 다루기 때문입니다.

 

그래서 제 개인적으로는 신문방송학과는 매스미디어학과로 개칭이되어 매체관련 학문만을 다루고, 그밖에 광고학과, PR학과, 져널리즘학과, 순수커뮤니케이션학과등으로 대별되었으면 합니다. 그러면 전문성이나 졸업후 진로상의 문제를 해결할수 있지 않을까 생각합니다.

 

약간의 사족이 되겠지만.. 언젠가 TV에서 연예인이 되기를 꿈꾸는 어린 남자 주인공이 아버지가 바라시는 법대를 외면하고 “신문방송학과”에 진학 하겠다고 선언하는 모습을 보았습니다. 연예인이 된다는 말과 신문방송학과 따위(?)에 진학하겠다는 폭탄선언(?)에 광분하는 주인공 아버지의 모습을 보면서 참 씁쓸한 생각이 들었습니다. 연예인이 되기 위한 공부라…

 

한때는 신문방송학과라는 이름덕을 봐 엄청난 경쟁률을 자랑하기도 하던 황금시기가 있었습니다. 그러나 재학 또는 졸업후 그 선택이 더욱 황홀해지기 위해서는 좀더 깊은 전문성과 실용성을 보강해야 되지 않을까 하는 것이 일반적인 생각이라 믿습니다.

 

아래의 학부상 / 대학원상 커리큘럼 Outline은 꼭 필요하다고 인정되는 분야들입니다. 물론 미국의 PR전공 대학생들이 이 모든 분야들을 완전히 마스터 한것은 아닙니다. 그러나 선생님들이 이러한 분야를 가르치기 위해 노력하고 있다는 것은 확실합니다. 학생들의 자세나 자질은 우리나라나 미국이나 똑같은 것 같습니다. 다른것은 시스템이지요.

 

얼핏보셔도 아시겠지만 거의 학부와 대학원의 과정은 비슷합니다. 그러나 대학원에서는 그 심도와 현장감이 약간 강화됩니다. 시각이 크고 넓어지는 것도 하나의 특징이 되겠군요. (큰 그림과 그 속의 나무 하나 하나를 동시에 보려는 노력이겠지요). 도움이 되시기를 바랍니다.

 

홍보..

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Recommendations for Undergraduate Education

 

The Commission recommends that students graduating with undergraduate degrees possess both knowledge (what graduates should know and understand) and skills (areas of competence necessary to enter the profession).

 

Necessary knowledge includes;

 

Communication and persuasion concepts and strategies

Communication and public relations theories

Relationships and relationship building

Societal trends

Ethical issues

Legal requirements and issues

Marketing and finance

Public relations history

Uses of research and forecasting

Multicultural and global issues

Organizational change and development

Management concepts and theories

 

Necessary skills include:

 

Research Methods and Analysis

Management of Information

Mastery of Language in Written and Oral Communication

Problem Solving and Negotiation

Management of Communication

Strategic Planning

Issues Management

Audience Segmentation

Informative and Persuasive Writing

Community Relations, Consumer Relations, Employee Relations, other Practice Areas

Technological and Visual Literacy

Managing People, Programs and Resources

Sensitive Interpersonal Communication

Fluency in a Foreign Language

Ethical Decision-Making

Participation in the Professional Public Relations Community

Message Production

Working with a Current Issue

Public Speaking and Presentation

Applying Cross-Cultural and Cross-Gender Sensitivity The ideal

 

undergraduate major in public relations would include these courses:

 

Introduction to Public Relations

Case Studies in Public Relations

Public Relations Research, Measurement and Evaluation

Public Relations Writing and Production

Public Relations Planning and Management

Public Relations Campaigns

Supervised Work Experience in Public Relations (internship)

Directed electives

 

If public relations is offered as an undergraduate emphasis or focus rather than as a full major, the Commission recommends these courses:

 

Introduction to Public Relations

Public Relations Research, Measurement and Evaluation

Public Relations Writing and Production

Supervised Work Experience in Public Relations (internship)

 

The Commission recommends that the curriculum for a master’s degree in public relations be a program of 30 to 36 credit hours. Students should master these content areas at a level beyond that expected of undergraduates:

 

Public Relations Theory

Public Relations Law

Public Relations Research Methods

Public Relations Management

Public Relations Programming and Production

Communication Processes

Management Sciences

Behavioral Sciences

Public Relations Ethics

A Public Relations Specialty

An Internship or Practicum Experience and/or Comprehensive Examinations

A Thesis with Comprehensive Examination and/or a Capstone Project

 

The Commission suggests these content areas in one sample 36-hour master’s program :

 

Public Relations Theory

Public Relations Research

Public Relations Management

Public Relations Law

Integrated Communications

Accounting

Finance

Marketing

Strategic Planning

 

The Commission suggests these content areas in a second sample 30-hour program:

 

Research Methods in Communication

Research Design in Public Relations

Theories of Mass Communication

Seminar on Public Relations Management

Seminar on Public Relations Publics

Seminar on Ethics and Philosophy in Public Relations

two electives

a thesis

by 우마미 | 2006/12/03 17:41 | 옛글들(1999) | 트랙백 | 덧글(0)
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